F.A.Q.

Za rok, co se projekt koloběžkového portálu www.e-kolobezka.cz rozjel, jsme nashromáždili hromady dotazů a názorů a ohlasů. V této sekci pokusíme odpovědět na co nejvíc z nich a podělit se o naše koloběžková moudra s ostatními, s Vámi, koloběžkoví přátelé! Své případné jiné dotazy posílejte na info e-kolobezka.cz a my Vám samozřejmě odpovíme.

Jakou si vybrat koloběžku?
Každý, kdo si chce pořídit koloběžku, především se to pak týká toho, kdo si kupuje svůj první stroj, by si nejprve měl uvědomit: Proč si koloběžku chce koupit? Kde bude na ní všude jezdit - zda jen po městě a na krátké vyjížďky a výlety, či pro sportovní vyžití a delší a několikadenní expedice? Zda preferuje silnici nebo terénní jízdy? Pro mushing? Jen pro své dítě nebo zároveň i pro sebe? A v neposlední řadě kolik je ochotný do ní investovat?
Pak stačí napsat na náš e-mail info@e-kolobezka.cz a my vám poradíme s výběrem!

 

 

Jak se na koloběžku obléct?
Poměrně častá otázka začínajících koloběžkám zní přesně takto. Z vlastních zkušeností Vám s čistým vědomím můžeme říct, že ve všem! Do práce v obleku či dámy v šatech. Typickými jsou pro koloběžkáře „kapsáče“. Pokud se ale chcete vydat na delší výlet, či sportovní jízdu určitě nejvhodnějším oblečením jsou krátké nebo dlouhé elastické kalhoty na běh, běžecké boty a cyklistický dres nahoru. Nedoporučujeme cyklistické elasťáky s podšívkou v rozkroku – pro jízdu na koloběžce nejsou příliš pohodlným doplňkem.

 

Jak správně jezdit?
Tuto otázku si můžete v klidu přečíst na jiném místě našich webových stránek
http://www.e-kolobezka.cz/cs/o-kolobehu/jak-spravne-dupat . Zde se dočtete, jak si správně nastavit koloběžku, jak se správně odrážet, jak vyměňovat nohy, správný postoj při sjezdu, zapojení svalových skupin, aj.

 

 

 

Co je důležité pro jízdu na koloběžce?
Sám mistr světového koloběhu Hannu Vierikko tvrdí, že nejdůležitější pro jízdu na koloběžce je volnost, uvolněnost a svoboda pohybu, při které platí pouze jedno pravidlo být sám sebou a rovnoměrně střídat obě nohy, aby nedocházelo k přetěžování jedné nohy. Ideální je tedy střídat nohy po 4-6 odrazech. Když to tvrdí Hannu Vierikko a team E-kolobezka.cz to potvrzuje, tak to úplně stačí.

 

 

 

 

Údržba koloběžky?
Téměř žádná! Záleží na počtu ujetých kilometrů a počasí, v kterém jezdíte. Ale hlavní z výhod koloběžky je ta, že stačí kontrolovat pouze nahuštění a opotřebovanost plášťů a funkčnost a opotřebovanost brzdových špalíků. Jinak s větším problémem ( náboje kol, centrování kol apod. ) můžete zajít do jakéhokoliv cykloservisu.

Cestování?
Kromě jednodenních výletů, na které Vám postačí kapsičky cyklistického dresu, horolezecká ledvinka či batoh, jsme absolvovali i několik vícedenních expedic, kdy jsme batohy, spacáky přidělávali k řidítkům. Většina výrobců už vyrábí i nosiče na přední kolo, příp. brašnu pod řidítka. Největší koloběžkový cestovatel Olda Kostka jezdí s vozíčkem připevněným za zadním kolečkem.

Cestování s koloběžkou
Jak mnozí z Vás zjistili, koloběžka je ideálním přibližovadlem na dovolené – na kratší výlety po památkách apod. Jak ale svůj stroj dopravit na dané místo?

  • Autem – nepočítáme-li koloběžky skládací, které prostě složíte a někam uložíte, dá se i do delších destinací cestovat s koloběžkou 12“ i větší. 12“koloběžka se ukládá ideálně do kufru nebo „rakve“ na střeše, kdy povolíte brzdy a odmontuje obě kolečka, příp. pouze povolíte řidítka a stočíte je do, pro Vás, nepříznivější a nejpotřebnější polohy. „Velké“ koloběžky jsou v tomto směru na tom podobně, jsou ale většinou osazeny rychloupínáky, takže demontáž a zpětná montáž kol je pohodlnější a rychlejší. Rám pak podle potřeby položíte na dno kufru nebo „rakve“. Koloběžky Kickbike převážíme ale i „nastojato“, kdy odmontujeme pouze přední kolo a stočíme řidítka (do citroenu C4 jsem takto naskládali 9ks velkých koloběžek). Máte-li málo místa ve voze a jste - li majiteli střešních držáků na bicykly, můžete i do nich koloběžky uchytit. Zkoušeli jsme to opět s koloběžkami Kickbike, ale museli jsme „vystužit“ držadlo rámu umělou hmotou, aby přesněji a účinněji přilnul k rámu samotnému.

  • Vlakem – námi velmi často používaný dopravní prostředek, především pak na výlety či na zpáteční cesty z expedic. 12“ koloběžky jsme pravidelně skládali ve vlacích do prostoru pro batohy v samotném kupé po směru jízdy ( aby koloběžky při prudkém brždění vlaku nespadly ) a zatížili je batohy. Z vlastní zkušenosti se dá takto cestovat i s velkou koloběžkou, ale je třeba odmontovat obě kola. Doporučujeme pouze při sólo jízdě. Nejbezpečnější a nejpohodlnější je však nechat koloběžky v prostoru pro úschovu během přepravy. Podle typu vlaků vyjde lístek na koloběžku od 15,- do 30,-. U některých spojů je třeba koupit si povinnou rezervaci u pokladny za 15,- (ještě loni bylo potřeba si povinnou rezervaci zakoupit nejpozději 2hodiny před odjezdem – letos už to jde teoreticky do odjezdu vlaku – máme vyzkoušeno, že 20min. to šlo)
  • Autobus, Trolejbus, Tramvaj, Metro – v MHD by neměl být problém ( podle vlastních zkušeností z Prahy ) u skládacích a 12“koloběžek. Jejich rozměry jen lehce překračují nebo jsou na samotné hranici bezplatné přepravy v MHD. Velké už jsou asi příliš velké – záleží ale na vstřícnosti řidiče, který má možnost vás nevpustit. Metro je pro koloběžkám rájem, neboť přeprava koloběžky, stejně jako kola, je bezplatná.
  • Letadlo – záleží na tom, s kterou leteckou společností poletíte. Skládací koloběžka se přidat k velkému zavazadlu, jako to udělal pan Liška při své cestě do Španělska ( http://www.e-kolobezka.cz/cs/blog/letecky-s-kolobezkou-33 ). Pokud zavazadlo nepřesahuje 20kg je přeprava bezplatná ( neplatíte nadváhové přirážky ). Pokud povezete velkou koloběžku je považována za sportovní náčiní a poplatek na jednosměrný let činí kolem 40E (tak to bylo aspoň v roce 2010 při letu z Finska do ČR).

Tipy
Koloběžka, či jízda na koloběžce není jen o životním postoji a originalitě. O praktičnosti koloběžky ve městě se můžete přesvědčit denně na ulicích – lehce přenosné městské přibližovalo. Koloběžka též může pomoci zažehnat partnerské sváry! Při cyklistickém boomu můžete na silnicích vidět velký počet cyklistických párů. Jenže! Muž je znaven pomalou jízdou partnerky na kole, pro kterou je zase mužovo tempo vražedné . A svár je na světě! Z vlastních zkušeností můžeme koloběžku jen doporučit! Muž na koloběžce s drahou polovičkou na kole – muž se více unaví a vybije, zatímco žena na kole se tolik neunaví a ještě vizuálně sedí nad mužem. Nač ještě čekat?!

Jakou výhodou je větší přední kolo?
Průběhem let prošel a stále prochází ke změnám koloběžkového designu. Všichni znají legendární 12“ koloběžky. Od druhé poloviny 90.let 20.století však výrobci dbají o lepší ovladatelnost a pohodlnost jezdce na koloběžce a zvětšují přední kolo až do velikosti silničního kola, tedy 28“. Větší kolo tedy lépe vyrovnává hrboly či kostky na silnici, díky svým rozměrům má i menší valivý odpor a je tedy rychlejší (samozřejmě záleží na druhu pláště). Zadní malé kolečko je zase lehčí, lépe ovladatelné a hbitější v provozu a umožňuje odrazové noze svobodný pohyb vzad. V loňské sezoně se objevilo i několik prototypů s dvěma 28“ koly. Stroj je prý stabilnější v zatáčkách. Zase hrozí vyšší pravděpodobnost kontaktu odrazové nohy či tkaničky od bot s výpletem zadního kola, koloběžka je těžší. Na rovině zase o něco rychlejší….

Proč je stupátko koloběžky Kickbike tak úzké?
Z vlastních zkušeností je šířka stupátka vyhovující. U širších stupátek totiž hrozí nejčastější koloběžkářské zranění a tj. „ukopnutí kotníku“, kdy uvolněný kotník odrazové nohy zavadí o stupátko či výčnělek zadní brzdy. Při výběru koloběžky dbejte i takovýchto maličkostí!

Váš team E-kolobezka.cz